Algemene informatie



ALGEMENE INFORMATIE:
Zorg ervoor dat u goed op de hoogte bent hoe u met het product moet omgaan. Bewaar altijd de aankoopbon want deze heeft u nodig bij een eventuele garantie aanvraag. Voor informatie kunt u ons altijd bellen op 073-6445734 of mailen naar info@rubberbootexpert.nl De garantie gaat in op de datum die op de factuur staat. Op al onze producten zit natuurlijk garantie. U heeft garantie op fabrieksfouten, materiaal fouten en productie fouten (bij accu's NIET op capaciteit verlies). U heeft geen garantie op gebruikersfouten of (in)directe vervolgschade van de klant of derde. Let altijd goed op met kinderen en water ! Gebruik zwemvesten zo voorkomt u ongelukken!

WELKE MOTOR:
Als je van plan bent een rubberboot aan te schaffen en er een buitenboordmotor achter wilt hangen is het erg belangrijk dat je het vermogen en gewicht van de motor goed afstemt op je boot. Daarbij zijn zowel de lengte, gewicht en vorm van de boot belangrijk. Zo kom je met een boot van 3 meter al aardig vooruit met een 2pk motor en maak je met 5pk al redelijke snelheid met een boot van deze afmeting. Als je harder gaat is het tevens handig om een (opblaasbare) kiel onder je rubberboot te hebben om je boot ook op hogere snelheden onder controle te houden. Tevens moet je er rekening mee houden dat als je met jouw combinatie (rubberboot en motor) harder gaat dan 20 kilometer per uur, dat een vaarbewijs dan verplicht is. Je kunt tegenwoordig naast verbrandingsmotoren ook elektrische buitenboordmotoren (ook wel Fluistermotor genoemd) achter je rubberboot hangen. Een consequentie van die keuze is dan natuurlijk dat je gaat varen met een brandstoftank of juist een accu mee moet nemen als je gaat varen. Ook is er de keuze tussen een kortstaartmotor of een langstaartmotor. Voor veel boten die een lengte van 3 meter of net iets meer hebben, volstaat een kortstaartmotor. Het is wel belangrijk dat de schroef onder de boot uitkomt, dus dat hij diep genoeg ligt.

WELKE ACCU EN HOE GROOT:
De vraag is natuurlijk altijd: hoe lang kan ik met mijn accu varen. Nu is dat afhankelijk van diverse factoren zoals de grote van de accu, elektromotor, boot, hoe hard je gaat, temperatuur en met hoeveel personen zit je erin (gewicht). Om het een beetje simpel te houden en u toch een indruk te geven hebben we hieronder een rekensom gemaakt, in de praktijk kan dat natuurlijk nogal afwijken omdat we geen rekening houden met alle boven genoemde factoren. 

Als we een semi tractie accu van 102 ah nemen en een gemiddelde fluistermotor van 30 Lbs dan ligt het gebruik tussen de 10 en 30 Ah per uur. Omdat je toch niet de hele tijd zachtjes of hard vaart, gaan we uit van gemiddeld verbruik van 20 Ah per uur (ga je harder wordt het meer en kun je korter varen, ga je zachter wordt het minder en kun je langer varen).

De Semi-tractie accu van 102 ah kan men het beste niet verder dan 50% ontladen (zie de rubriek accu gebruiksaanwijzing - onderhoud en voltage) dat geeft het volgende resultaat : 50% van 102 ah = ca. 50 ah met een verbruik van 20 ah/uur is dus 2,5 uur varen, maar als men nu met weinig gewicht en rustig vaart kun je misschien wel 5 - 6 uur varen zoveel kan dat wel afwijken.


STUWKRACHT BEREKENEN (LBS / PK):
De vaarsnelheid met een gemiddelde elektromotor ligt maximaal rond de 8 km/uur. Een zwaardere motor dan in het rekenvoorbeeld wat hieronder staat zal nauwelijks of geen effect hebben. Het stroomverbruik voor een 12V elektromotor ligt op ongeveer 1 Ah per Lbs (pond) stuwkracht. Voor 24V is dit de helft. Met de rekenwijze hieronder kunnen we ongeveer bepalen welke stuwkracht minimaal nodig is. Het omrekenen van Lbs (pond) naar Kg is als volgt: 2,2 Lbs = 1 Kg. Het rekenvoorbeeld is gebaseerd op ervaring van de leverancier met een doorsnee elektromotor (0,9 Ah bij 12V) en geldt slechts als indicatie.
De vaarsnelheid kent 4 belangrijke factoren.
  1. Voor elke 20kg waterverplaatsing is minimaal 1 Lbs (pond) stuwkracht nodig.
    Deel de maximale waterverplaatsing (totaal gewicht in kg van de boot incl. passagiers, bagage, accu's, motor, etc.) door 20.
  2. Van grote invloed is de stroomlijn van de romp. Een snelle (planerende) motorboot heeft bij lage snelheid een slechte stroomlijn, tel in dat geval 20 bij.
  3. Vaargebied hoofdzakelijk open water? 10% van 1+2 bijtellen.
  4. Heeft de boot een opbouw (kajuitboot)? 10% van 1+2 bijtellen

Het totaal van 1 t/m 4 is de benodigde stuwkracht in Lbs. Als voorbeeld een planerende boot van 3.00 meter lang met 3 personen en een elektromotor met accu en met 10 kg bagage / accessoires, waarmee men ook op open water vaart.
50kg (boot) + 240kg (passagiers) + 10kg (elek.motor) + 30kg (accu) + 10Kg (bagage) = 340Kg.

1

Maximale waterverplaatsing gedeeld door 20 (340:20)

17

 

2

Snelle motorboot (bijtelling 20)

20

 

3

Vaargebied hoofdzakelijk open water (10%)

3

 

4

Geen opbouw

0

 

 

Benodigde stuwkracht (totaal van 1 t/m 4)

40 Lbs 18 Kg

We hebben het een en ander een beetje afgerond omdat het alleen maar voor een goede beeldvorming is zodat u enigszins een idee heeft van hoe te bepalen hoe zwaar (Lbs) de motor moet zijn.
2,2 Lbs = 1 kg. Stuwkracht.
De meeste fluistermotoren variëren van 30 Lbs (ca 14 kg) tot 105 Lbs (ca 45 kg) stuwkracht.
Ter vergelijking een benzine motor levert ca. 10 kg stuwkracht per PK.
Conclusie: u heeft een 40 Lbs fluistermotor nodig of een 2 Pk benzinemotor, het mag iets meer zijn maar heel veel meer heeft geen zin.

WAT BETEKENT LBS:
De capaciteit van elektromotoren / fluistermotoren wordt uitgedrukt in Lbs, wat de stuwkracht (thrust in pounds) weergeeft, hieronder Lbs en PK (ongeveer) langs elkaar als vergelijking.
34 Lbs = 1,9 Pk
56 Lbs = 2,5 Pk
71 Lbs = 4,0 Pk
 

RUBBERBOOT MET AIRDECK:
Mensen kiezen vooral voor een airdeck als men de boot makkelijk (ingepakt) in de auto kan leggen om er een dagje mee te gaan varen en om vervolgens aan het eind van de dag de boot weer in te pakken en mee naar huis te nemen. Bij aanschaf van een boot met opblaasbaar airdeck is het belangrijk om een goede pomp (liefst elektrisch) met instelbare druk of drukmeter te hebben. Als je de opblaasbare bodem namelijk niet goed opblaast, zal dat het vaarplezier niet ten goede komen. Met een goede pomp erbij heb je dus een goed alternatief voor een rubberboot met vlonders. Je boot is in minuten vaarklaar en je hoeft geen zware vlonders mee te nemen.
 

RUBBERBOOT MET VLONDERS:
Als je van plan bent je rubberboot ergens langere tijd neer te leggen dan is het verstandig om een boot met houten of aluminium vlonders te nemen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je op een langere vakantie gaat of als je hem aan het begin van het seizoen in het water legt en aan het eind van het seizoen er pas weer uithaalt. De vaareigenschappen zijn over het algemeen beter dan bij een schip met airdeck, maar je moet er dan ook wel wat meer moeite voor doen om hem op te bouwen. Dit laatste kan er natuurlijk voor zorgen dat je je boot minder vaak meeneemt. Verder is er een ruime keuze aan vloerdelen. Deze zijn er met waaibomen houten vlonders, vloerdelen van polyester maar ook de zeer sterke 
aluminium vloeren. Kort gezegd kun je daarbij aanhouden dat hoe sterker het materiaal is, des te langer gaan je vlonders mee, maar des te zwaarder zijn ze ook om te dragen.

WAT IS EEN KANO:
De naam “kano” is eigenlijk een verzamelnaam voor alle kano-achtigen, de kajak is er daar één van. Als je in een kano vaart, gebruik je een (steek) peddel met slechts één blad en zit je geknield. Van boven is de boot meestal helemaal open. Bij wildwatervaren is dat meestal op beide knieën en bij sprint vlakwater wedstrijden zit je op één knie.

WAT IS EEN KAJAK:
In een kajak daarentegen, zit je gewoon op je zitvlak met beide benen naar voren gericht, je hebt dus duidelijk een andere zithouding. Om je voort te bewegen, gebruik je in deze boot een dubbelbladige peddel. En een laatste duidelijk verschil is dat bij kajaks is dat deze door een dek vrijwel geheel gesloten zijn van boven. Er is enkel een mangat waar de opvarende in kan zitten.

WAT IS EEN RIB BOOT:
De afkorting RIB staat voor de Engelse term “Rigid Inflatable Boat”. Vrij vertaald betekent dit een “stevige opblaasbare boot”. Bij dit soort boten is de bodem van een harder materiaal als polyester of aluminium dat een vaste vorm heeft. Hierop wordt vervolgens vaak een vaste stuur console geplaatst. De vaste romp heeft rondom tubes. Tubes zijn met lucht gevulde dikke opblaasbare randen, net als bij een rubberboot. Deze schepen (RIB) worden vaak op trailers vervoerd, de tubes worden dus zelden leeg gelaten. Ze zijn zeer licht van gewicht en in combinatie met de vormvaste en stijve romp en vaak een sterke buitenboordmotor met veel pk’s kunnen ze hoge snelheden behalen en zijn ze toch zeer wendbaar. Veel van deze RIB’s zijn dan ook zeewaardig speedboten. De bovengenoemde kenmerken van rib boten zorgen er voor dat dit soort rubberboten een aantal gunstige eigenschappen hebben. Zo wordt over het algemeen gesteld dat RIB’s betere vaareigenschappen hebben dan rubber boten met een opblaasbare of helemaal geen kiel. Ook qua gewicht zijn ze vaak niet eens veel zwaarder dan volledig opblaasbare bootjes. De tubes zijn altijd leeg te laten, zodat hij nog minder ruimte inneemt. Dat een rib niet helemaal in te klappen is, is natuurlijk een nadeel ten opzichte van een volledig opblaasbare rubberboot. Vervoer is het best te doen op een trailer die je achter je auto hangt.
 





RubberbootExpert

Rondenwaard 7
5236 WD 's-Hertogenbosch (Empel)
073-6445734
info@rubberbootexpert.nl

Bankrekening nummer : 1163.85.758 Rabobank
BIC : RABONL2U
IBAN : NL56 RABO 0116 3857 58
K.v.K. : 17189374
B.T.W. Nummer : NL816920850 B01
RubberbootExpert is onderdeel van B. Smetsers Beheer B.V.