Accu handleiding




BELANGRIJK:
Zorg ervoor dat u goed op de hoogte bent hoe u met het product moet omgaan.
Bewaar altijd de aankoopbon want deze heeft u nodig bij een eventuele garantie aanvraag.
Voor informatie kunt u ons altijd bellen op 073-6445734 of mailen naar info@rubberbootexpert.nl
De garantie gaat in op de datum die op de factuur staat. Op al onze accu's zit natuurlijk garantie: algemeen Dynac 2 jaar op fabrieksfouten, materiaal fouten en productie fouten. NIET op capaciteit verlies, gebruikersfouten of (in)directe vervolgschade van de klant of derde.

VEILIGHEID:
In de meeste accu’s zit accuzuur, dit is een gevaarlijke stof en kan bij huidcontact of inslikken brandwonden veroorzaken en als het op uw kleren komt brand het er doorheen. DUS LET OP ! Zorg ervoor dat u de accu niet laat vallen en zorg dat hij altijd rechtop staat. Als er toch onverhoopt iets gebeurt, spoel dit dan met een overvloed van water af. Tijdens het laden van een accu kunnen gassen ontstaan, zorg er daarom voor dat dit in een goed geventileerde omgeving gebeurt en weg van roken en vuur.



ACCU LADEN:

Zorg ervoor dat u een lader heeft die geschikt is voor de te laden accu.
Dit is vooral belangrijk bij de VRLA, LITHIUM, AGM en GEL accu’s want hier heeft u vaak een speciale lader voor nodig. Doet u dit niet dan zullen er altijd problemen ontstaan.
Ook belangrijk is de laadcapaciteit van de lader, dit is maximaal 10% van de accu.
Dit mag 2% erboven zitten en 5% eronder, dus als u een 100 ah accu wilt laden mag dit maximaal met een 10 Ampère lader (dus minimaal 5 Ampère en maximaal 12 Ampère).
Niet alleen is de ampère belangrijk maar ook het voltage tijdens het laden.
12 Volt calcium accu = laadspanning 13,8 - 14,4 volt (alle start accu's en de gewone semi tractie accu's).
AGM semi tractie accu = 14,6 – 14,8 volt
GEL accu = 14,2 – 14,8 volt
Lithium accu = Hier heeft u een speciale lader voor nodig die dus geschikt is voor lithium.

ONDERHOUD EN VOLTAGE:
Als u bijvoorbeeld semi-tractie accu's niet goed onderhoudt, gaan deze van binnen sulfateren en vervalt de garantie. U gaat dat dan merken doordat de accu veel sneller leeg is dan voorheen. Onderhouden betekent op tijd en regelmatig opladen (niet verder ontladen dan aangegeven) dus niet te diep ontladen, als dat wel gebeurt, verkort het de levensduur van de accu. Zorg dus dat je de accu iedere keer oplaadt want een geladen accu gaat langer mee. De accu altijd schoon en vorstvrij bewaren en regelmatig laden met een geschikte lader.



Ontladings percentage:
Semi-tractie accu 50%
AGM semi-tractie 70%
Deep cycle 80%
GEL 80%
Dit zijn richtlijnen van de fabrikant, als u dieper ontlaadt, verkort dit de levensduur aanzienlijk. 

WELKE ACCU HEB IK NODIG:
De vraag is natuurlijk altijd: hoe lang kan ik met mijn accu varen. Nu is dat afhankelijk van diverse factoren zoals de grote van de accu, elektromotor, boot, hoe hard ga je, temperatuur en met hoeveel personen zit je erin (gewicht). Om het een beetje simpel te houden en u toch een indruk te geven hebben we hieronder een rekensom gemaakt, in de praktijk kan dat natuurlijk nogal afwijken omdat we geen rekening houden met alle boven genoemde factoren. 

Als we een semi tractie accu van 102 ah nemen en een gemiddelde fluistermotor van 30 Lbs dan ligt het gebruik tussen de 10 en 30 Ah per uur. Omdat je toch niet de hele tijd zachtjes of hard vaart, gaan we uit van gemiddeld verbruik van 20 Ah per uur (ga je harder wordt het meer en kun je korter varen, ga je zachter wordt het minder en kun je langer varen).

De semi-tractie accu van 102 ah kan men het beste niet verder dan 50% ontladen dat geeft het volgende resultaat : 50% van 102 ah = ca. 50 ah met een verbruik van 20 ah/uur is dus 2,5 uur varen, maar als men nu met weinig gewicht en rustig vaart, kun je misschien wel 5 - 6 uur varen zoveel kan dat wel afwijken.

ACCU PAKKET:
Als u een accu pakket heeft (meerdere accu's aan elkaar gekoppeld) bijvoorbeeld Semi tractie, AGM of GEL accu's is het niet verstandig om 1 accu te vervangen. Het kan wel als u een nieuwe heeft gekocht en u wilt er binnen 3 maanden een bij plaatsen. Daarna zal de kwaliteit van de nieuwe vervangende accu snel teruglopen naar de kwaliteit van de al aanwezige accu's. Dat is vaak al een stuk minder omdat deze vaak al niet meer nieuw zijn en daardoor vervalt de garantie.

SERIE SCHAKELEN VAN ACCU’S:
Als u de accu’s serie schakelt, wordt de (+) Plus van de ene accu gekoppeld aan de (-) Min van de andere accu, waardoor er gelijke spanning door alle accu’s loopt.
De capaciteit blijft hetzelfde maar het voltage tel je bij elkaar op.
Hier is het dus ook belangrijk dat de leeftijd van de accu’s gelijk is en u dus NOOIT nieuwe aan oude accu’s koppelt.

PARALLEL SCHAKELEN VAN ACCU’S:
Parallelschakelingen worden toegepast om meer capaciteit te krijgen, dit kan als je de beide (+)Plussen met elkaar verbindt en de beide (-)minnen met elkaar verbindt.
De capaciteit verdubbeld dan maar het voltage blijft gelijk.
Belangrijk is wel dat de accu’s dezelfde capaciteit, voltage en leeftijd hebben, als dit niet het geval is dus ongelijke weerstand dan zal de accu minder lang meegaan en er dus eerder uitval zijn.
Dus plaats of koppel NOOIT nieuwe en oude accu’s aan elkaar.
Ook moet u er voor zorgen dat de kabels dezelfde lengte hebben.
En natuurlijk moet de lader op de juiste manier ingesteld zijn.

SCHEMA TEKENING VAN SCHAKELINGEN:



Wij kunnen natuurlijk nog veel meer vertellen over accu's maar hierboven staan de belangrijkste dingen die u moet weten. Voor meer info kunt u altijd een kijkje nemen op onze andere website Accu Service Holland.
Bij Accu Service Holland vind u in de rubrieken Gebruiksaanwijzing en Technische informatie nog veel meer info, en natuurlijk heel veel accu's en batterijen.





RubberbootExpert

Rondenwaard 7
5236 WD 's-Hertogenbosch (Empel)
073-6445734
info@rubberbootexpert.nl

Bankrekening nummer : 1163.85.758 Rabobank
BIC : RABONL2U
IBAN : NL56 RABO 0116 3857 58
K.v.K. : 17189374
B.T.W. Nummer : NL816920850 B01
RubberbootExpert is onderdeel van B. Smetsers Beheer B.V.