Menu
EUR

Accu handleiding




BELANGRIJK:
Zorg ervoor dat u goed op de hoogte bent hoe u met het product moet omgaan.
Bewaar altijd de aankoopbon want deze heeft u nodig bij een eventuele garantie aanvraag.
Voor informatie kunt u ons altijd bellen op 073-6445734 of mailen naar [email protected]
De garantie gaat in op de datum die op de factuur staat. Op al onze accu's zit natuurlijk garantie: algemeen Dynac 2 jaar op fabrieksfouten, materiaal fouten en productie fouten. NIET op capaciteit verlies, gebruikersfouten of (in)directe vervolgschade van de klant of derde.

VEILIGHEID:
In de meeste accu’s zit accuzuur, dit is een gevaarlijke stof en kan bij huidcontact of inslikken brandwonden veroorzaken en als het op uw kleren komt brand het er doorheen. DUS LET OP ! Zorg ervoor dat u de accu niet laat vallen en zorg dat hij altijd rechtop staat. Als er toch onverhoopt iets gebeurt, spoel dit dan met een overvloed van water af. Tijdens het laden van een accu kunnen gassen ontstaan, zorg er daarom voor dat dit in een goed geventileerde omgeving gebeurt en weg van roken en vuur.



ACCU LADEN:

Zorg ervoor dat u een lader heeft die geschikt is voor de te laden accu.
Dit is vooral belangrijk bij de VRLA, LITHIUM, AGM en GEL accu’s want hier heeft u vaak een speciale lader voor nodig. Doet u dit niet dan zullen er altijd problemen ontstaan.
Ook belangrijk is de laadcapaciteit van de lader, het beste is 10% van de accu (7% is het minimum en 20% maximum).
Dus als u een 100 ah accu wilt laden kun je dit het beste doen met een 10 ampère acculader (dus minimaal 7 Ampère en maximaal 20 Ampère).
Niet alleen is de ampère belangrijk maar ook het voltage tijdens het laden.
12 Volt calcium accu = laadspanning 13,8 - 14,4 volt (alle start accu's en de gewone semi tractie accu's).
AGM semi tractie accu = 14,6 – 14,8 volt
GEL accu = 14,2 – 14,8 volt
Lithium accu = Hier heeft u een speciale lader voor nodig die dus geschikt is voor lithium.

ONDERHOUD EN VOLTAGE:
Als u bijvoorbeeld semi-tractie accu's niet goed onderhoudt, gaan deze van binnen sulfateren en vervalt de garantie. U gaat dat dan merken doordat de accu veel sneller leeg is dan voorheen. Onderhouden betekent op tijd en regelmatig opladen (niet verder ontladen dan aangegeven) dus niet te diep ontladen, als dat wel gebeurt, verkort het de levensduur van de accu. Zorg dus dat je de accu iedere keer oplaadt want een geladen accu gaat langer mee. De accu altijd schoon en vorstvrij bewaren en regelmatig laden met een geschikte lader.



Ontladings percentage:
Semi-tractie accu 50%
AGM semi-tractie 70%
Deep cycle 80%
GEL 80%
Dit zijn richtlijnen van de fabrikant, als u dieper ontlaadt, verkort dit de levensduur aanzienlijk. 

WELKE ACCU HEB IK NODIG:
De vraag is natuurlijk altijd: hoe lang kan ik met mijn accu varen. Nu is dat afhankelijk van diverse factoren zoals de grote van de accu, elektromotor, boot, hoe hard ga je, temperatuur en met hoeveel personen zit je erin (gewicht). Om het een beetje simpel te houden en u toch een indruk te geven hebben we hieronder een rekensom gemaakt, in de praktijk kan dat natuurlijk nogal afwijken omdat we geen rekening houden met alle boven genoemde factoren. 

Als we een semi tractie accu van 102 ah nemen en een gemiddelde fluistermotor van 30 Lbs dan ligt het gebruik tussen de 10 en 30 Ah per uur. Omdat je toch niet de hele tijd zachtjes of hard vaart, gaan we uit van gemiddeld verbruik van 20 Ah per uur (ga je harder wordt het meer en kun je korter varen, ga je zachter wordt het minder en kun je langer varen).

De semi-tractie accu van 102 ah kan men het beste niet verder dan 50% ontladen dat geeft het volgende resultaat : 50% van 102 ah = ca. 50 ah met een verbruik van 20 ah/uur is dus 2,5 uur varen, maar als men nu met weinig gewicht en rustig vaart, kun je misschien wel 5 - 6 uur varen zoveel kan dat wel afwijken.

ACCU PAKKET:
Als u een accu pakket heeft (meerdere accu's aan elkaar gekoppeld) bijvoorbeeld Semi tractie, AGM of GEL accu's is het niet verstandig om 1 accu te vervangen. Het kan wel als u een nieuwe heeft gekocht en u wilt er binnen 3 maanden een bij plaatsen. Daarna zal de kwaliteit van de nieuwe vervangende accu snel teruglopen naar de kwaliteit van de al aanwezige accu's. Dat is vaak al een stuk minder omdat deze vaak al niet meer nieuw zijn en daardoor vervalt de garantie.

SERIE SCHAKELEN VAN ACCU’S:
Als u de accu’s serie schakelt, wordt de (+) Plus van de ene accu gekoppeld aan de (-) Min van de andere accu, waardoor er gelijke spanning door alle accu’s loopt.
De capaciteit blijft hetzelfde maar het voltage tel je bij elkaar op.
Hier is het dus ook belangrijk dat de leeftijd van de accu’s gelijk is en u dus NOOIT nieuwe aan oude accu’s koppelt.

PARALLEL SCHAKELEN VAN ACCU’S:
Parallelschakelingen worden toegepast om meer capaciteit te krijgen, dit kan als je de beide (+)Plussen met elkaar verbindt en de beide (-)minnen met elkaar verbindt.
De capaciteit verdubbeld dan maar het voltage blijft gelijk.
Belangrijk is wel dat de accu’s dezelfde capaciteit, voltage en leeftijd hebben, als dit niet het geval is dus ongelijke weerstand dan zal de accu minder lang meegaan en er dus eerder uitval zijn.
Dus plaats of koppel NOOIT nieuwe en oude accu’s aan elkaar.
Ook moet u er voor zorgen dat de kabels dezelfde lengte hebben.
En natuurlijk moet de lader op de juiste manier ingesteld zijn.

SCHEMA TEKENING VAN SCHAKELINGEN:




KABELDIKTE BEREKENEN:
Hieronder laten we enkele simpele berekeningen zien om de kabeldikte te berekenen, dit kan natuurlijk afwijken maar we hebben dit gedaan om u een idee te geven van hoe het moet. Ook geven we enkele tips waar u rekening mee moet houden.

- Rond de getallen altijd naar boven af oftewel afronden naar de eerst bovenliggende kabeldikte.
- Nog een advies is om alles ze dicht mogelijk bij elkaar te plaatsen zodat de kabels zo kort mogelijk zijn.
- Lange kabels betekent veel verlies, dit is vooral bij 12 en 24 volt (hoe hoger de spanning hoe minder verlies).
- Hoe dikker de kabel des te minder weerstand des te minder verlies.
- Bij te dunne kabel kan de weerstand zo hoog worden dat de kabel warm wordt, hierdoor neemt het voltage af.

Voorbeeld omvormer t/m 3 meter afstand:
Je hebt een omvormer van 350 watt en een 12 volt accu dan ziet het er als volgt uit,
350 watt : 12 volt = 29,2 ampère : 3 meter = 9,8 mm²
Dit rond je af naar boven dus wordt het 10 mm², dikker mag altijd.

Voorbeeld acculader:
Acculader 20A met 2,5 meter kabel ertussen
Stroom (ampère) x afstand (meter) x 0,2 = kabel (mm²).
20A x 2,5 meter x 0,2 = 10 mm²

Voorbeeld dynamo:
Dynamo van 50A met 0,5 meter afstand naar de accu
50A x 0,5 meter x 0,2 = 5 mm²

Bij te dunne kabel kan het dus zo zijn dat u makkelijk 1 - 2 volt verlies heeft op enkele meters afstand wat weer betekent dat het niet goed werkt. Let dus op wat u doet en doe nooit zomaar iets.

EXTRA INFO VOOR LITHIUM LIFEPO4 ACCU'S
De LFP - LifePO4 accu is ontworpen met een BMS (Battery Management System) dat de cellen in de accu bewaakt en beheert. De BMS zorgt voor een evenwichtige laadtoestand van de cellen, beschermt de accu tegen overladen en diep ontladen en bewaakt de temperatuur van de accu. Dit alles draagt bij aan een veilig en betrouwbaar gebruik van de accu. LiFePO4 accu's hebben enkele voordelen ten opzichte van andere lithium-ion batterijen, zoals een hogere veiligheid, een langere levensduur en een hogere energiedichtheid. Nog een voordeel van deze accu’s is dat ze een hogere ontladingscapaciteit hebben dan loodzuur batterijen en zijn daardoor geschikt voor toepassingen waarbij een hoge stroomafgifte vereist is.

Koppelen van de LFP:
Hoewel het theoretisch mogelijk is om meerdere LFP  batterijen te koppelen om een ​​grotere capaciteit te verkrijgen, zijn er enkele technische beperkingen waarmee rekening moet worden gehouden. Wij raden aan niet meer dan 2 lithiumaccu’s (afhankelijk van het type en de toepassing) te koppelen. Een van de belangrijkste factoren bij het koppelen van LFP batterijen is de noodzaak om de batterijen in evenwicht te houden zodat onbalans voorkomen wordt. Bij het koppelen van meerdere LFP batterijen moeten deze balancerende circuits ook worden gekoppeld en in de meeste gevallen is dat niet mogelijk. Als men meer accu’s wil koppelen zou je elke accu en de BMS in een bepaalde volgorde moeten kunnen programmeren en koppelen zodat alles in balans blijft. Dit kan niet met alle lithium accu’s en daarom moet u altijd eerst informeren of dit mogelijk is. Wanneer hier geen rekening mee wordt gehouden is de kans op storingen, het uitvallen van componenten en een kortere levensduur groot.

Toepassing:
De LFP -  LifePO4 accu kan gebruikt worden voor diverse doeleinden.
Hieronder enkele verschillende toepassingen:
- kleine zonne-energie systemen
- elektrische voertuigen
- fluistermotor / elektromotor
- mobiele apparaten
- boordaccu in caravan, camper of boot
- noodstroomvoorzieningen
- en nog veel meer.
Al met al is de accu een krachtige en betrouwbare energieopslagoplossing met vele toepassingsmogelijkheden.

Het opladen:
Als je een LiFePO4-accu (lithium-ijzer-fosfaat) oplaadt is er 1 belangrijk ding waar je rekening mee moet houden, gebruik een geschikte oplader die een laadprogramma heeft voor lithiumaccu’s.

Opladen tijdens het rijden:
De ontwikkeling van de moderne auto heeft in de afgelopen jaren geleid tot enorme veranderingen. De reden achter deze verandering is te vinden in de nieuwe milieunormen die worden opgelegd aan voertuigen. Het gevolg van deze verandering is dat de laadspanning van de dynamo heel erg kan variëren en daardoor wordt de 2e accu niet meer op de juiste manier geladen en kan uw kostbare 2e accu defect gaan als er geen maatregelen worden genomen. Gelukkig is er een oplossing voor dit probleem: de DC-DC laadomvormer. Een DC-DC laadomvormer is een apparaat dat de variërende laadspanning van een slimme dynamo omzet naar een stabiel gelijkstroom (DC) spanning die gebruikt kan worden om de 2e accu op te laden en om stroom te leveren aan andere apparaten in het voertuig.

Een DC-DC laadomvormer wordt tussen de startaccu en de 2e accessoire accu geplaatst en het laadprobleem tijdens het rijden van de 2e accu is opgelost. Op deze DC-DC laadomvormer zit ook een speciale laadinstelling voor lithiumaccu’s zodat deze ook op de juiste manier geladen kan worden. Ook heeft de laadomvormer een functie als een scheidingsrelais wat er voor zorgt dat de startaccu gescheiden wordt op het moment u de motor uitzet en u nooit de startaccu kunt leegtrekken. Dit is vooral belangrijk in campers, boten en andere recreatievoertuigen die veel stroomverbruikers hebben. Als u “HIER” klikt komt u bij ons op de site bij de DC-DC laadomvormer van Xenteq.Zorg er altijd voor dat u weet wat u doet en hoe je met de producten moet omgaan, doe NOOIT zomaar iets. Dit kan gevaarlijk zijn en geeft alleen maar teleurstelling. U mag altijd bellen.

NOG MEER INFORMATIE:
Wij kunnen natuurlijk nog veel meer vertellen over accu's maar hierboven staan de belangrijkste dingen die u moet weten. Voor meer info kunt u altijd een kijkje nemen op onze andere website Accu Service Holland. Bij Accu Service Holland vind u in de rubrieken Gebruiksaanwijzing en Technische informatie nog veel meer info, en natuurlijk heel veel accu's en batterijen.





RubberbootExpert

Rondenwaard 7
5236 WD 's-Hertogenbosch (Empel)
073-6445734
[email protected]

Bankrekening nummer : 1163.85.758 Rabobank
BIC : RABONL2U
IBAN : NL56 RABO 0116 3857 58
K.v.K. : 17189374
B.T.W. Nummer : NL816920850 B01
RubberbootExpert is onderdeel van B. Smetsers Beheer B.V. 

Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

0
Vergelijk
Start vergelijking

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
← Keer terug naar de backoffice    Deze winkel is in aanbouw. Eventueel geplaatste orders zullen niet worden gehonoreerd of verwerkt. Verbergen